مهاجرت به آلمان

تخصص پزشکی در آلمان

تخصص پزشکی در آلمان یکی از بهترین انتخاب‌ها برای دانشجویانی است که به دنبال آموزش تخصص در خارج از کشور خود هستند. داشتن مدرک پزشکی و تسلط کافی به زبان آلمانی از حداقل شرایط پذیرش محسوب می‌شوند. در آلمان، تخصص‌های مختلف پزشکی در رشته‌های مختلف هم برای پزشکان آلمانی و هم برای پزشکان بین‌المللی ارائه می‌شود. مدت زمان هر تخصص متفاوت است و به نوع تخصص بستگی دارد. لازم به ذکر است که شما برای مهاجرت به آلمان، نیاز دارید تا اسناد و مدارک خود را ترجمه کنید. دارالترجمه آلمانی ساترا، خدمات ترجمۀ رسمی را با بهترین کیفیت و بدون نیاز به مراجعۀ حضوری، به شما ارائه می‌دهد.

تخصص پزشکی در آلمان

هر ساله هزاران پزشک یا دانشجوی پزشکی برای برنامه تخصص پزشکی در آلمان تقاضا می‌کنند. اگر یکی از این متقاضیان هستید، باید با شرایط و نکات مهم در این مورد آشنایی کافی را داشته باشید.

شرایط ورود به آلمان برای پزشکان

اگر تحصیلات خودتان در رشته پزشکی را به اتمام رسانده باشید و به فکر تخصص پزشکی در آلمان هستید، نیاز به ارائه مدرک معتبر دارید. همچنین اگر بخواهید همزمان با تحصیل در رشته تحصصی کار هم کنید باید دارای مجوز رسمی باشید تا بتوانید به درمان بیماران بپردازید. برای دریافت این مجوز باید مدرک پزشکی شما با برنامه آموزشی و تحصیلی آلمان معادل‌سازی شود.

پروسه تقاضا برای رشته‌های تخصصی در آلمان

دانشجویان غیر اروپایی که قصد تحصیل در رشته تخصص پزشکی در آلمان را دارند قبل از تقاضا برای دانشگاه به پورتال آن دانشگاه سری بزنند. وقتی همه شرایط و مدارک لازم برای دانشگاه را فراهم کردید، باید درخواست خود را برای تحصیل در دانشگاه ارسال کنید. اکثر دانشگاه‌های آلمان حدود ۵ درصد از صندلی‌های خود را برای دانشجویان بین‌المللی اختصاص داده‌اند.

اگر واجد شرایط تحصیل در رشته‌های تخصص پزشکی در آلمان باشید، می‌توانید پروسه تقاضا را به‌صورت مراحل زیر شروع کنید:

  1. تحقیق: با تحقیق از برنامه‌های تخصص پزشکی در آلمان که بسیار متنوع هستند شروع کنید. عواملی مانند موقعیت مکانی، مدت زمان برنامه، شهرت بیمارستان و تخصص‌های قابل دسترس را انتخاب کنید.
  2. مدارک‌تان را آماده کنید: همه مدارک مورد نیاز از جمله مدرک پزشکی، گواهی مهارت زبانی و رزومه‌تان را آماده کنید. در صورت نیاز مطمئن شوید که همه مدارک‌تان به زبان آلمانی ترجمه رسمی شده باشد.
  3. تقاضای کار: می‌توانید از بیمارستان‌های تخصصی در آلمان تقاضای کار کنید. می‌توانید از برخی از پلتفرم‌ها در این زمینه استفاده کنید.
  4. مصاحبه: اگر درخواست‌تان در لیست نهایی قرار گرفته باشد، برای مصاحبه دعوت خواهید شد. می‌توانید با تحقیق در مورد بیمارستان برای سوالات مصاحبه آماده شوید.
  5. پذیرش: اگر برای برنامه تخصص پزشکی در آلمان پذیرش شوید، با شما تماس خواهند گرفت. قبل از اینکه قرارداد را امضا کنید به دقت آن را بخوانید.

 

ویزای درست انتخاب کنید

یکی از روش‌هایی که می‌توانید برای تخصص پزشکی در آلمان از آن استفاده کنید، بلوکارت آلمان است. بلوکارت آلمان برای کمک به جلب مشاغل واجد شرایط از کشورهای غیر اتحادیه اروپایی برای ورود به آلمان و همچنین کار در آلمان در نظر گرفته شده است. اما بلوکارت آلمان، مجوز معتبری محسوب می‌شود که در مقایسه با دیگر مجوزهای معمولی برای کار مزیت‌های زیادی دارد. به کمک بلوکارت مسیرتان برای ادامه تخصص پزشکی در آلمان و همچنین اقامت دائم آسان‌تر و راحت‌تر می‌شود. برای دریافت بلوکارت آلمان نیاز به شرایط خاصی است و به جاب آفر با حداقل درآمد سالانه ۳۸ دلار نیاز دارید.

اگر هم بلوکارت آلمان، گزینه انتخابی‌تان نیست، شاید بتوانید با مجوز کاری ویزا دریافت کنید. دریافت مجوز کار در آلمان نیاز به تلاش بیشتری دارد، اما معتبر است و توسط متخصصان پزشکی به صورت گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. با دریافت مجوز کاری از همه مزایا و حقوق بلوکارت آلمان برخوردار خواهید شد.

 

 

شرایط زبانی

در کشور آلمان ارتباط بین پزشک و بیمار بر اساس اعتماد و احترام است و تشخیص پزشکی باید به روشی حساس و قابل اعتماد به بیمار منتقل شود. برای همین، مهارت‌های بسیار خوب به زبان آلمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. برای ورود به تخصص پزشکی در آلمان باید ثابت کنید که مهارت زبان آلمانی‌تان حداقل در سطح B2 است.

در بسیاری از ایالت‌های فدرال، مهارت زبان آلمانی‌تان باید در سطح C1 باشد. بهتر است این نکته را بدانید که در آلمان، هر ایالت برای پزشکان مقررات مخصوص به خود دارد. برای دریافت تاییدیه باید از آزمون زبان نیز قبول شوید. برخی موسسات زبانی برای قبول شدن در این آزمون دوره‌هایی را برگزار می‌کنند و دانش زبان پزشکی شما را هم به‌صورت شفاهی و هم به صورت کتبی می‌سنجد.

مدارک لازم

مدارک مورد نیاز برای تخصص پزشکی در آلمان عبارتند از:

  • مدرک زبان آلمانی گوته در سطح B2
  • ترجمه رسمی شناسنامه
  • کپی پاسپورت
  • مدرک MBBS/BDS
  • گواهینامه پایان دوره کارآموزی
  • ثبت‌نام در شورای پزشکی در کشور محل آموزش یا کشور مبدا
  • گواهی تجربه کاری
  • ترجمه رسمی گواهی عدم سوء‌پیشنیه
  • رزومه
  • عکس اندازه پاسپورت

 شهریه دانشگاه‌

تعداد بسیار کمی از دانشگاه‌های آلمان امکان تحصیل در رشته‌های تخصص پزشکی در آلمان را برای دانشجویان بین‌المللی فراهم کرده‌اند. هزینه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی در برخی از دانشگاه‌های آلمان بین ۱۰ تا ۱۵ مارک در سال متغیر است.

 

  کلام آخر

در مقایسه با کشورهای دیگر، آلمان دارای سیستم بهداشت مراقبت بسیار باکیفیتی است. در سالهای اخیر نسل جدیدی از تخصص پزشکی در آلمان رو به افزایش است. مخصوصاً اینکه نظام بهداشتی آلمان به پزشک خانواده اهمیت زیادی قائل است. همچنین تعداد دانشجویان بین‌المللی که در آلمان مشغول تحصیل در رشته تخصص‌های پزشکی هستند دو برابر شده است. به عنوان پزشک در آلمان، طیف وسیعی از فرصت‌های شغلی منتظرتان خواهد بود.

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن